Formula több mint egy

Nyíltkerék

Vasárnapi versenyek

Az angol időjárás hozta a formáját, a hatalmas eső miatt délelőtt nem tudtak versenyezni, délután a 2. versenyt tartották meg a GB3-ban. William Macintyre újabb győzelmet szerzett, de Louis Sharp kiegyensúlyozott eredményei révén megtartotta a bajnoki első helyét Ugo Ugochukwu előtt.

A Balaton Parkban nagy számú közönség előtt, Oscar Wurz a mai két versenyen is második lett. A forduló 2. futamán Ischer, a 3.-on Kutskov mögött. Ischer idén már csak vendég pilóta, nem kap pontokat, így Wurz vezeti a bajnokságot. 
_dsf4850.jpg_dsf4858.jpg_dsf4872.jpg
Az eddig Dán F4 néven futó bajnokság, az FIA korlátozása ellenére megtartotta az első genrációs Mygale M14 autókat, emiatt a hétvégén már Nordic 4 Championship néven kezdték meg a 2024-es évadot. 

GB3, EFO, CEZ F4, Brit F4

A GB3 és a GB4 Silverstoneban versenyzett. A GB3-ban az első fordulóhoz képest változott az élmezőny. Az első versenyen a lengyel Tymek Kucharczyk nyert, a helyi Mckenzy Cresswell a második, Will Macintyre a harmadik helyen végzett. Közvetlen utánuk azonban az év elején megismert nevek következnek: Sharp, Xie és Ugochukwu, így az összetettben nincs óriási változás. A GB4-ben Linus Granfors nyert.

Az Euroformula Open Portimaoban kezdte meg valószínűleg utolsó szezonját. A Superforluma  Lightsban felszabaduló Dallara F320-asok ellenére tovább csökkent a létszám. A 6 fős rajtrács már a nézők számára is kínos látványt nyújt. A nyitó futamon Francesco Simonazzi nyert és Révész Levente lett a negyedik. 

Másodszor járt a CEZ F4 a Balaton Parkban. A végig izgalmas első versenyt a svájci Ethan Ischer nyerte az osztrák Oscar Wurz és a kínai Shimo Zhang előtt. Magyar induló nem volt. 
Szerintem belépő szinten teljesen mindegy, hogy egy gyerek hol versenyzik, kivéve ha az a cél, hogy kiégessük. Egy cseh szervezésű 14 fős (a két magyarral már 16 lenne) bajnokságot az EU segglyukából lenézni nevetséges és üzletileg sem feltétlen előnyös. Érdekes, a Wurz családnak megfelel. A Feeder Series is kiemeli a kezdőkre optimalizált formátumot: a három verseny és az időmérő mellett minden hétvégén van 50 perces teszt és 30 perces szabadedzés is. 
A Brit F4-ben Deagen Fairclough nyert, Molnár Martin a 15. helyen végzett. 

Zinox F2000 Vallelunga, EC3 Spa

Berta Benjámin tavaly még a FRECA-t jelölte meg célként az idei évre vonatkozóan, de ez sajnos nem jött össze, így idén új Dallara F320-es autóval versenyzik, egyenlőre a Zinox F2000-ben. Az egyes rajtszámot megtarthatta,  mivel tavaly a Drexler összesítésben Ő lett az első, de a Zinox bajnok idén már a Super Formulában versenyez.
Ezzel az autóval az EuroFormula Openben is lehet indulni és mivel korábban is ment már egy-egy ilyen versenyen, valószínűleg idén is fog. 2023-ig a Super Formula Lights is ezeket az autókat és motorokat használta, de idén lecserélik egy új F3 homológra, amiben egy új Toyota motor lesz. Ennek köszönhetően a szokásosnál több ilyen autó került a használt piacra a holtszezonban, ami talán mérsékelte az F3 homológokhoz képest magasabb árat. 

Galli nyerte az időmérőt Berta előtt. A kvalifikációs versenyen Benjámin lerajtolta ellenfelét, de hamar visszaelőzte. Több SC megszakítás is volt aminek köszönhetően nem tudott szétszakadni a mezőny, az utolsó körben Berta gyorsabbnak tűnt, de Galli rutinosan védekezett. A második verseny rajta nem sikerült jól Bertának, Perego megelőzte, de később visszavette a helyét, ami megmaradt a befutóig, így Galli ismét nyert.

Spaban, a FRECA-hoz hasonlóan Tatuus T318-asokkal versenyző Eurocup 3 is elrajtolt. Javier Sagrera vezeti a bajnokságot.

Hamarosan többet fogunk hallani róluk?

Argentína nemrég visszamondta a BRICS csatlakozást, most pedig NATO partnerségre törekszik. A folyamatoknak köszönhetően könnyen előfordulhat, hogy a dél-amerikai ország népes formaautós sportélete, amiről erre felé nem nagyon lehet olvasni semmit, hamarosan nagyobb figyelmet fog kapni. 
Több bajnokság is fut párhuzamosan, ezek között vannak különböző szintűek és konkurensek is. Múlt héten Buenos Airesben a Fórmula Nacional Argentina és a Fórmula Uno Argentina versenyzett. Előbbiben főleg fiatalok mennek, utóbbiban sok a rutinos versenyző. A hétvégén Termas de Río Hondoban a Fórmula Renault Plus rendez futamot, a jövő héten Toayban pedig a Formula 3 Metropolitana, amelyekben szintén sok fiatal versenyzik. 

A szokásos világvégi körképből nem hiányozhat a legszebb pálya, a Taupo International Motorsport Park e heti eseménye, ahol többek közt a Formula Ford NZ versenyzik.
A fentieknél közelebb, Valllungaban elindult a Zinox F2000 Trophy is, ahol Berta Benjámin a korábbi terveivel ellentétben idén is versenyzik.



Sebastian Wheldon vezeti az USF Juniors (Indy5) bajnokságot

A kétszeres Indy 500 győztes Dan Wheldon fia, a NOLA-n rendezett első forduló harmadik versenyét megnyerve vette át a vezetést. 
Az USF Juniors lényegében 150 lóerőre lefojtott USF2000. A viszonylag új sorozatot az hívta életre, hogy Amerikában a szülők nem szeretik nagy teljesítményű, nyitott gokartba ültetni a gyerekeket, sokan emiatt kötöttek ki a dirt pályákon. Dirtből manapság leginkább a NASCAR felé vezet az út, viszont ezzel a belépő szintű, biztonságosabb autókkal futó bajnoksággal a nyíltkerekű világba tudják tartani az ifjakat. 

A Hampton Downs-on NZ Formula Ford és NZ Formula First versenyek voltak. 


Címkék: USA Új-Zéland

Formaautós hétvégék 2024-ben Magyaroroszágon

Az MNASZ versenynaptára nem túl bőbeszédű, nem közli, hogy melyik rendezvényen pontosan milyen futam lesz. Más versenynaptárakból azonban több minden kiderül. 

Április 27-28, Balaton Park: CEZ F4
Június 15-16, Hungaroring: CEZ D2? (korábbi autók F3 géposztályig) 
Június 22-23, Hungaroring: GB3, FRECA, EFO
Július 19-21,  Hungaroring: F1, F2, F3VB

Az biztos, hogy június végén alkalmunk lesz összehasonlítani a Formula3 géposztályt három különböző irányból megközelítő bajnokságokat: A motorok teljesítményei hasonlóak. Az EFO Dallara F320-asa F1-cockpitre épít nagy leszorító erejű, modern-retro F3 aero csomagot, a GB3 hasonló formavilágú Tatuus MSV-022-es autója F4 alapú, a FRECA Tatuus T318-asa viszont 'F3 homológ', amely szabályrendszert az FIA F3VB is átvette, (csak a VB-n erősebb motorral mennek). Az edmények várhatóan ebben a sorrendben fognak alakulni, vagyis az EuroFormula Open lesz a leggyorsabb. 
_dsf3925.jpg

GB3 Oulton Park

Elrajtolt az egykori Britt Formula3 2024-es évada. A 250 lóerős Mountune motorokkal hajtott Tatuus MSV-022 autók, 80%-ban megegyeznek a GB4-esekkel, így más, azonos géposztályú bajnokságokhoz képest költséghatékonyabban és modernizálva őrzik a hagyományos F3 formavilágot. A számos versenyzőt a Forma1-be közvetlenül is kinevelő sorozat, idén már három alkalommal is fog a La Manche csatornán túl versenyezni, Spaban, a Hungaroringen és Zandvoortban. A 21 fős mezőnybe 10  országból érkeztek pilóták, Ugo Ugochukwu, Gerrard Xie neveit már ismerhetjük a téli F3R bajnokságok élmezőnyéből.  
Idén is húsvét szombaton és hétfőn rendezik a versenyeket az Oulton Parkban.
Az időmérőt és az első versenyt a tavalyi Britt F4 bajnok kiwi pilóta, Louis Sharp nyerte. 
A vasárnapi szünnap után, hétfőn folytatódtak a versenyek.
A második futam rajthelyeit, az elsőn elért második leggyorsabb körök alapján osztják ki. Végig nagy eső volt, ezért safety car mögül rajtoltak el. A körülmények ellenére nem volt roncsderbi, a kicsúszások leginkább egyedül történtek. Ismét bebizonyosodott, hogy normális szabályokkal (nem a kilökött versenyzőket büntetve), szűk pályán, kilóméteres aszfaltozott bukóterek nélkül is lehet kulturáltan versenyezni, még nagy esőben is. John Bennett mindenkitől zavartalanul nyert.
A harmadik verseny rajtrácsa az időmérő első 12 helyezett sorrendjének megfordításával alakul ki. A hülyeséget, a csökkentett pontok mellett azzal is tompítják, hogy a fordításban részvételhez 103%-on belül kell végzni és ez a leghosszabb verseny, így több idejük van előre jönni a gyorsabbaknak. Az eső nem állt, el Will Macintyre nyerte a harmadik futamot. 
A bajnokságot Sharp vezeti, a kiegyenlítetten pontokat gyüjtő Ugochukwu előtt.

A GB4-ben Harry Burgoyne állt a bajnokság élére.

Címkék: Formula3 GB3

Nodzsiri nyerte a Super Formula első futamát

Negyvenezer szurkoló látogatott ki a Super Formula szezonnyitójára. A tegnapinál picit melegebb volt, a levegő 12°C-ig, az aszfalt 22°C-ra melegedett fel a rajtra. 
A kétszeres bajnok Nodsziri Tomoki a 3. helyről rajtolva rögtön az élre ugrott, akit a 4. helyről induló Szato Ren követett. A boxkiállások után Szato az élre tudott állni, de lassan melegedtek fel a gumijai, így többen is megelőzték. Noha a papírformának megfelelően, végül itt is a többszörös bajnok Nodsziri (Team Mugen) nyert a red bullos Hondával, de a verseny izgalmas volt az élen is. Kenta Jamashita (Kondo Racing, Toyota) lett a második. A súlyos sérülésből visszatérő Jamamoto Naoki (Ponos Nakajima Racing, Honda) a harmadik helyen fejezte be. 
Minden idők legfiatalabb Super Formula versenyzője, Noda Dzudszu a 17. helyen ért célba. Théo Pourchaire a 18. lett, minden kört teljesítve.

Super Formula és FRJ szezonnyitó

Számos médium WEC szezon beharangozója kezdődött úgy, hogy "ha unod az F1-et és a dominanciát nézd ezt". Aztán Porsche 1-2-3 lett, de a bezzegindycarban is mindig Ganassi nyer. Akinek PTSD-je van a Red Bull Honda F1 dominanciától, annak a Super Formula sem a legjobb gyógymód, hiszen a csapat bajnoki címvédő az ex Forma1-es Mugen Honda, akiknek a főszponzora a Red Bull. 🙂 Úgyhogy hagyjuk a bullshitet, kiemelkedő csapatok és versenyzők mindenhol vannak! A Super Formula egy szoros és jó bajnokság, mesterséges-antisport baromságok nélkül, mint pl. BOP, fordított rajtrács, sprint, indokolatlan SC, vagy zárt kapus, bajnokságon kívüli futam. A hivatalos appon/web felületen minden igényt kielégítő módon lehet követni a versenyeket, adatokkal, belső kamerákkal stb.. Az autók színesek és szépek. 🏎️

🕒Magyar idő szerint szombat reggel volt az időmérő. 
A hideg aszfalt miatt a kvali minden szakaszában sokan csak a legvégén tudtak épkézláb időt futni, Juju erről lecsúszott így a decemberi tesztekhez képest is jóval nagyobb a lemaradása. Még lesz egy edzés ahol muszáj javulnia. Más léptékben, de az tavalyi F2-eseknek is akadtak nehézségeik, a bajnok Pourchaire a 16. helyről fog indulni. Nem csak az SF bajnoknak küszködik az F2-ben, hanem fordítva is, ami számomra azt bizonyítja, hogy mindkét bajnokság nagyon erős. 
A Q2-ben Szakagucsi megszerezte első pole-ját, mellé Ota kvalifikált az első sorba. 
Az élen végző Inging csapat nagy átalakuláson ment át a holtszezonban, új mérnököt is igazoltak, Shintaro Watanabe-t, akinek szintén ez volt az első pole-ja.
Az első fordulón és idén számos másik versenyen is a Formula Regional Japan lesz a betétfutam, ami az F1-SF  közös rendezvény érdekében tett előzetes gesztus az FIA felé. Az FRJ eddig 10 autó alatt vegetált, futamonként más-más, részben master versenyzőkkel, vagyis semmi értelme nem volt azon kívül, hogy keresztbe tegyenek az idén megújuló SuperFormula Lightsnak. Az FRJ-ben Dome F111/3 kasztnival és 270 lóerős Autotecnica motrral mennek, az SFL-ben pedig jön az új Dallara 324 autó és a 280 lóerős Tom's-Toyota motor. 
🏁Az első két FRJ versenyt Okuzumi és Sauter nyerték.

A japán utánpótlás legnagyobb békjója, hogy a szigetországban csak jogosítvánnyal lehet autóversenyezni, amit csak 18 év felett van mód megszerezni. Ez alól csak nagyon körülményes külön engedéllyel lehet kibújni, ezért aki megteheti és komolyan gondolja az külföldre megy. A többi fiatalnak marad a gokart és a versenyző iskolák.

Remekül vizsgázott az F2 super formulás aero csomagja

A Formula2 idén új autóval versenyez, ami nagyon hasonlít a Super Formulában tavaly bevezetetthez, amelyet a Honda, a Toyota és a Dallara közösen fejlesztett ki, kifejezetten az izgalmasabb versenyzés érdekében. A hétvége mindkét versenyén annyi előzés volt, hogy a rendező ennek csak töredékét volt képes megmutatni. Kérem szépen ezeket a megoldásokat 2026-os F1 szabályzatban is előírni! 
A Carlinból lett Rodin továbbra is nagyon magas szinten van. Zane Maloney volt az egyetlen akit szinte semmilyen izgalom nem ért a fő futamon, 4,6 másodperces előnnyel nyert, tökéletes hétvégét zárva, hiszen a fordított rajtrácsos versenyt is megnyerte, egyforma autók közt valószínűtlen szintű dominanciával. A Super Formula bajnok csapattárs, Ritomo Miyata is stabil, a mezőny többi részével versenyképes autót kapott, hiszen tudott belülről és kívülről is előzni, de minden rajtnál bealudt és nyeletlen baltaként süllyedt el a mezőnyben, a safety car utáni repülő rajtnál is, amit nem lehet kuplung hibára fogni. 
Az időmérőt megnyerő, de kizárt, így az utolsó helyről induló Kush Maini a 8. helyen tudott végezni.
A Prema fordítva ült a lovon, az időmérőn nagyon hátul végeztek, amit a sprint versenyen azzal próbáltak meg javítani, hogy kijöttek kereket cseréltni, de a felkerülő gumi a korlátozott mennyiség miatt valószínűleg legalább annyira használt volt, mint a lekerülő. A fő versenyen viszont Antonelli előre verekedte magát a pontszerzők közé. 
Pepe Martí és Paul Aron kerültek fel még a dobogóra. Az első hétvége igazolta a várakozásokat, minden idők egyik legszínvonalasabb és legizgalmasabb F2 bajnoksága kezdődött el, amit az interneten, angol nyelvű kommentárral érdemes követni, azon ritka esetekben is amikor lesz élő M4 közvetítés.


Címkék: Formula2
süti beállítások módosítása