Formula több mint egy

Nyíltkerék

Elindult a Közel-Keleti FR bajnokság is

Nem túl változatos módon, a Yas Marina Circuit-en kezdődött és majd folytatódik is a bajnokság. A géposztály számára széles pályán rengeteg előzésre van lehetőség, a fehér vonalon belül és kívül is. 🙂 Itt is vannak olyanok akik tavasztól már az F3VB-n fognak menni, de a tavalyi olasz és emirátusoki F4 bajnok, Euro4 második Freddie Slater nyerte a két normál rajtrácsos versenyt és vezeti a bajnokságot. 
Akinek belefért 3 bajnokság is egy éven belül az nyilván nem most ül először FR autóban, de meggyőzően kezdi a kategóriát. Hogy mennyire fog kiégni 18 éves korára, azt majd meglátjuk. 
Az új-zélandi bajnokság Hampton Downs-ba látogatott. Itt is számos csatát lehetett látni, de füves bukóterek miatt kulturált, klasszikus formában. Arvid Lindblad két győzelmével átvette a vezetést.
Brown a megforgásával újra megerősítette, hogy a túraautózás egy másik szint. 

Új családi csapattal folytatják Nodáék

Noda Hideki vezetésével papíron létrejött az egy autós HAZAMA ANDO Triple Tree Racing. Hideki elmondása szerint régóta tervezte egy csapat létrehozását és hosszú távon, a lánya után is kvótanő csapat szeretnének maradni. Honda motorral fognak versenyezni, az új alváz már megérkezett, de még darabokban áll, ugyanis saját műhely és felszerelés sincs még. Egyenlőre egy korábbi superformulás csapatnál bérelnek helyet. A mérnökök kiválasztása folyamatban van, sikeres nevekről egyenlőre nem lehet hallani. Mindennek ellenére nem szabad őket teljesen leírni, hiszen Nodáék szintén családi, EFO-Zinnoxos csapata nagyon sokat tudott fejlődni a 2023-as év során. Az Ikeda Kazuhiro vezette TGM GP-hez képest előrelépés várok. 
Dzsudzsu 10-es ratjszámmal fog indulni. 

juju.jpg

Elstartolt a szezon

Új-Zélandon, egy gőzölgő geotermikus erőmű mellett, a Taupo International Motorsport Parkban vette kezdetét a Castrol Toyota Formula Regional Oceania Championship (CTFROC, itt a blogon FRO). Rövid, (északi értelemben) téli bajnokságról lévén szó, sok helyről érkeznek a versenyzők. Itt van a Supercars bajnok Will Brown, az USF Pro 2. Nikita Johnson, az FIAF3VB 4. Arvid Lindblad és az FRJ 2. Sebastian Manson is. A visszatérők közül, a tavaly több dobogót is szerző Micheal Shint érdemes kiemelni. Hiányzik a helyi hős, a 68. Új-Zéland GP győztese Liam Sceats. A Tatuus FT-60-as kasznikat 285 lóerős Toyota motorok hajtják.

Az első időmérőt és versenyt, némi meglepetésre a kiwi Zack Scoular nyerte Brown előtt.
A fordított rajtrácsos, második versenyt Matías_Zagazeta nyerte.
A leghosszabb, harmadik futam végig szoros küzdelmet hozott. A rutinos túraautós Brown benyomta a Vagisilt és ráhúzta Shinre, akki ettől megpördült és bemutatott egy szabályos 360-at, majd ment tovább. Lindblad nyerte a Denny Hulme Memorial Trophy-t, Zagazeta lett a második, Scoular pedig harmadik helyen ért be, a sorrend megegyezik a bajnokság állásával is. 

Az alapvetően historic hétvégén F5000 és Atlantic versenyeket is rendeztek. Utóbbiban fiatalok is indulnak, pl a többszörös FRO futamgyőztes Kaleb Ngatoa második lett az első versenyen, de a másnapi Historic GP-t megnyerte. Visszatért az örök fiatal és elnyűhetetlen Ken Smith is, aki a hatodik helyen ért célba szombaton.



Super Formula teszt és hírek

A szerdai két tesztet Makino Tadaszuke és Szató Ren nyerték.  

A TGM GP csapat nem indul a 2025-ös bajnokságban, a szezon utáni tesztre sem jöttek már el, így csak 18 autót láthattunk az első nap. A hirtelen csapat nélkül maradt Noda kisasszony iránt visszafogott az érdeklődés. A Sportiva interjút készített vele amiben elmondta, hogy még semmit nem tudnak a következő évről, de továbbra is fomaautózásban szeretné megmérettetni magát. Távlati céljaiként (nem kizárólagos felsorolásban) az F1-et és a Formula-e-t említette. A WEC-re és a Super GT-re későbbi B opcióként gondol, az F4 Academy-be való visszalépést nem tartja vonzó ötletnek.  

Az első nap nem vezetett a bajnoki 4. helyezett, Óta Kakunosin sem, viszont bejelentették, hogy a Meyer Shank Acura-val el fog indulni a Daytona 24-en és a többi hosszútávú IMSA futamon is. Egyúttal azt is elmondta, hogy az Indy 500 is a céljai között szerepel. 
A második napon már Óta is autóba ült, meg is nyerte a két piros zászlóval tarkított reggeli edzést. Délután ismét Makino volt a legjobb. Az F1 utószezoni tesztjéhez hasonlóan, itt is autóba ülhetett több radar alatti pilóta, de egyikük sem villantott óriásit. A KCMG-nél egy hölgy, Kojama Miki kapott lehetőséget. Mindkét edzésen a 18/19 helyen végzett, kevés kört teljesítők előtt. Búcsúztató bulit is tartottak, ugyanis Kunimoto Júdzsi és Jamamoto Naoki visszavonulnak.
Szuzukára való gyakorlás képpen Bearmant és Antonellit is bejelentették a pénteki újonc napra, de utóbbi betegségre hivatkozva visszamondta, helyette Zak O’Sulliven érkezett. Kimi így is rengeteget tesztelt az elmúlt években, nem csak a F1-re, hanem már az alsóbb kategóriákra való felkészülésként is. Ezt semelyik versenyző esetében szokták kommunikálni, hiszen sokkal eladhatóbb az, hogy “URSTN még sosem ült ilyen autóban, de máris az élen megy”, mint az, hogy "van már a kezében ötezer tesztkilóméter, nagyon hasonló autókkal". A jelen eset is mutatja, hogy a túlzott nyomás és sietség nem tesz jót a fiataloknak, illetve nem volt butaság az F1 18 éves korhatára. Bearmant a Haas-Toyota együttműködés segítette a lehetőséghez. Vicces, hogy pont annak köszönhetően próbálhatta ki az Dallara SF23-at, hogy a Haas a Dallara bérgyártását cserélte le a Toyotára.
A mindkét edzésen SF Lights-ból érkezők végeztek az élen, a Bearman csak délelőtt tudott 3. lenni, Sullivan pedig  délután 7.. 

További hírek Japánból:
Takuma fia, Szató Rintaró nem csak, hogy betartja a legszigorúbb japán korhatárokat, de jövőre is marad az F4-ben, a Honda Racing Shcool Suzuka ösztöndíjasaként, a francia bajnokságban fog próbálkozni. Ennek fényében különösen nem értem, hogy mit keresett az FR világkupán. Amúgy Takuma a versenyzőiskola igazgatója. 
Közben a HRC publikálta az Indy 500 programját, amelyen szerepel Szató Takuma neve is, egyenlőre csapatnév nélkül. 

Koide Sjun nyerte a Super Formula Ligths-ot

Az első fordulóval ért véget a bajnokság mivel a vadiúj Dallara 324-es kasznik szétrepedtek az előszezoni tesztek során amit az olaszoknak nem sikerült javítani az egészen késői, április 27-i nyitófordulóig sem, így év végére halasztották a Motegii versenyeket. Jövő júliusban már az Euroformula Open magyar futamán is megcsodálhatjuk ugyanezt a típust, Tom's Toyota motorokkal.
A bajnokságnak nem ez volt az első megpróbáltatása; az FIA 2020-tól tőlük is elperelte a Formula3 nevet ráadásul megkapták maguk mellé konkurenciának az FRJ-t is. Idén pedig az FIA azt is elérte, hogy a Super Formula hétvégék felén az ő bajnokságuk legyen a betétfutam az SFL helyett. Mindennek ellenére továbbra is ők az erősebb helyi bajnokság. A versenyzők 18 év feletti életkora a szigorú japán licensz szabályok miatt van

Koide stílusosan két versenyt is megnyert a hétvégi háromból, a másodikat, az összetett második helyén végző, 2023-as F4J bajnok Kobajasi Rikuto nyerte. 
Az idei F4J most szombat-vasárnap fog zárulni.

Ugochukwu nyerte a 71. Makaó GP-t

A mezőnyben kevesen felelnének meg a korábban alkalmazott nevezési szokásjognak, ami a világdöntő jellgét adta a rendezvények. Idei bajnoki címmel csak Taponen rendelkezik a géposztályból, de az is téli. Ennek többek közt az az oka, hogy a csapat nevezési határidő július 24 volt, amikor egyúttal a versenyzők nevét is le kellett adni. Korábban a szeptember végi bajnoki tabellák alapján lehetett kiérdemelni a részvételt, ezen felül manapság már a 16 évesek is egész évben röpködnek a bolygó körül, mert akár 3-4 bajnokságban is részt vesznek évente, így a Világkupa sokaknak már nem fér bele. Az elmúlt pár év F3VB-s és covid-F4-es szerencsétlenkedése sem tett jót a GP-nek, de a visszatérés az F3R-hez jó irányba tett lépés. 
A McLaren akadémista autóján és overálján egy deka papaya sem volt látható, mindössze apró feliratok jelezték a hova tartozást és a prioritásokat. 


A szombati kvalifikációs versenyen már az első kör után érkezett a biztonsági autó, majd a végén eső miatt egy piros zászló is, ugyanis ebben a géposztályban még nincsenek box kiállások és másképp nem volt megoldható a kerékcsere. A hátralévő köröket is felvezetéssel teljesítették. 

A Nagydíj repülőrajttal indult a nedves pálya miatt, majd volt több biztonsági autós periódus is.
Ugochukwu jól csinálta a rajtokat és az autója is látványosan gyorsabb volt, így az élen nem sok minden történt. 

Cuboi Só és a Docomo Team Dandelion Racing nyerte a Japán Super Formula Bajnokságot

Az utolsó hétvége duplafordulós volt Szuzukában. Az üldözővé vállt Nodzsiri meg tudta nyerni a szombati versenyt Ohta és Cuboi előtt. Csapattársa azonban hiába szerepelt jól az időmérőn, műszaki probléma miatt a rajtrácson ragadt, így a Mugen nem tudott közeledni a Dandelionhoz a ponttáblázaton.Vasárnap, az év második felében remekül teljesítő Ohta nyert, Cuboi és Fukuzumi előtt, Nodzsiri csak a 4. helyen végzett. Ennek köszönhetően az egyéni és csapatversenyben is Toyota győzelem született. A legjobb újonc viszont Ivasza Ajumu lett a Team Mugen Hondával.
A jövőre tervezett koreai verseny mégsem kerül megrendezésre, de továbbra is tervezik a nemzetközi bővülést. Cél a 10 duplaforduló. A következő idényben már 5 dupla és 2 szimpla forduló lesz. A több verseny feltétele volt annak, hogy az FIA  több szuperlicensz ponttal jutalmazza a bajnokot, így 2025-től már 30 szuperlicensz pont fog járni a világ legkiegyenlítettebb és egyben az egyik legerősebb bajnokság győztesének. 

Cuboi vette át vezetést a Super Formulában

A 29 éves Cuboi Só tavaly még Miü csánéknál (Inging Motorsport) versenyzett, idénre igazolt a Toyota motorokat felkészítő Tom's csapathoz. A Fudzsii duplaforduló előtt még harmadik helyen állt a bajnokságban, de dupla győzelmének, Nodzsiri és Makino gyengébb eredményeinek köszönhetően az élre tört. A Ivasza már az első rajtnál sem kímélte csapattársát Nodzsirt, végül a gumitaktikának köszönhetően csak Ajumu fért fel a dobogóra, amivel a Team Mugen továbbra is őrzi a vezető helyét. A második versenyen Nodzsiri már a rajtnál visszaesett amit a safeti car előtti kerékcseréje koronázott meg. 
Az utolsó hétvége november 8-9-én szintén duplafordulós lesz, így még sok minden változhat. Izgalmas lesz!


A hétvégén véget ért az FRJ, aminek "haszna" idén is csak a Super Formula Ligths-nak való keresztbe tételben merült ki. A helyzetet jól szemlélteti, hogy az F4J 5. és 10. helyezettjei, a két utolsó fordulón beugróként mindenkit elvertek. A bajnokságot Michael Sauter nyerte. 

A Haas megszabadult a Dallarától

Később bármi megtörténhet, de jelenleg a Haas F1 Team valószínűleg a Dallaratól akar megszabadulni, nem a saját részvényeitől, mint ahogyan azt sokan előre vetítik. 

A Dallara ide produkciójáról sokat elmond, hogy le kellett fújni a Super Formula Lights első fordulóját, ugyanis az egyik kompozit alkatrész a vadiúj F324-esekben szétrepedt. Korábban IndycarCadillac GTP csapatok és maga a Haas is panaszkodott. 

Mai hírek:
A szabadedzés végeredménye tovább fokozza a Super Formula izgalmait. Makino, Nodzsiri előtt, a 4-5. helyen, de Ivasza biztosítja az RB Mugen (Honda) csapat előnyét.

Jövőre a DAMS veszi át a Jenzer Motorsport helyét az FIA F3VB-n.

Bajnokavatások

Louis Sharp 17 évesen, első nekifutásra megnyerte a GB3-at. A mögötte végző brit John Bennettnek és a lengyel Tymek Kucharczyknek nem ez volt az első szezonjuk. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy Sharpnak, új-zélandi révén meg van az az előnye, hogy otthon már 13 évesen is versenyautóba ülhetett. 2020 júniusa óta ez volt a 7. bajnokság amiben elindult. Az FIA sorozatokban 15, Nagy Britanniában 16, Japánban 18 év az alsó korhatár, elvileg. Szóval az olyan szag'értői bulshiteléstől, hogy "URSTN ki hány éves, meg ki az újonc" nem feltétlenül kell hanyatt esni! Az idény utolsó versenyét, az idei USF Pro 2000 (Indy3) bajnoka Nikita Johnson nyerte, a tavalyi bajnok, idén F3VB-s, itt már összetettben nem értékelt, öregdiákként versenyző Callum Voisin előtt.

Ezzel a versennyel véget ért a GB3, "F4-ből tuningolt, olcsó" korszaka. Jövőre érkeznek a méregdrága új autók. Remélem a bajnokság nem fog az EFO-hoz hasonlóan ebbe belerokkanni, mert a GB3 normális (nem FIA) szabályai és a pályák füves bukóterei mindig kulturált, de izgalmas versenyzést hoztak!

Rafael Camara később kezdte, azonban 3 sűrű év alatt, szintén 7 bajnokságot teljesítve, 19 évesen, egy teljes fordulóval a bajnokság vége előtt bebiztosította a FRECA bajnoki címét. A hétvégén duplázó James Wharton megelőzte összetettben, a balesetbe keveredő Tuukka Taponent, így az utolsó két verseny fog dönteni a második helyről. 

Remélhetőleg a Világkupán majd összecsaphatnak!

A 71. Makaó GP  sportszabályzata szerint a verseny meghívásos lesz, a jó helyezést elért FR pilóták priorizálásával. Ennek ellent mond, hogy a csapat nevezési határidő július 24. volt, ahol a versenyzők nevét is le kellett adni. Nem szeretném idén is azt látni amit tavaly, hogy más géposztályok tökutolsó helyezettjeivel töltik fel a rajtrácsot! Mindenesetre az FIA dominancia harca továbbra is magas hőfokon ég. 

süti beállítások módosítása