Formula több mint egy

Nyíltkerék

A lengyel Tymek Kucharczyk nyerte az Euroformula Opent

A Dallara F324 kasznik karrierje nehezen indult, de mára nagyon látványos versenyeket produkálnak kis létszámmal is. Már az első versenyen számos előzést láthattunk Monzában, az utolsó körben Garfias kiütötte Davidot a győzelemért folytatott harcban. Stack nyerte a versenyt, Barrichellonak az ölébe hullott egy második hely, Kucharczyk harmadik helyével pedig a bajnoki címhez került nagyon közel.
A második futam izgalmai tovább fokozódtak, simán hozták az egykori Freedom 100-ak kiszámíthatatlanságát, pedig az ovál verseny volt. Még az utolsó körben is többször változott az élen álló személye, végül 3-wide befutón, Tymek Kucharczyk nyerte a versenyt egyetlen ezreddel Yevan David és hét századdal Everett Stack előtt.
A tavalyi GB3 harmadik lengyel ezzel megnyerte a bajnokságot, aki azért nem ment idén a Mecachrome 3-ban, mert tudta, hogy egy lengyel úgysem kapna épkézláb motort, túlságosan a csapatokon és a technikán múlik minden. 
A GB3 bajnoka, Alex is kelet-európai származású (szerb-ausztrál). A jelek szerint ő is el szeretné kerülni a karrier ledaráló viccbajnokságot.
A hazájukat ismét elhagyva (sajnos), a GB3 is Monzában zárja az idei pontvadászatot. Náluk a bajnoki cím már eldőlt, de a többi helyezésért ők is nagyon szoros csatákat vívtak, aminek már az első körben piros zászló lett az eredménye és később is volt egy biztonsági autós periódus. Heuzenroeder végig lelkesen üldözte Ninovic-ot, de a bajnokot ezen a futamon sem lehetett megverni. 

Az FR Americas utolsó fordulóját is ezen a hétvégén rendezik, azonban ezt a bajnokságot már az FIA sem veszi komolyan olyannyira, hogy nem F1 betétfutamként a COTA-n, hanem a Barber Motorsports Parkban versenyeznek. Ezen felül innen, a sorozat győztese Titus Sherlock sem lesz ott, az idén végre újra több bajnokot felvonultató FR Világkupán, a 72. Makaói Nagydíjon.
Az első futam visszafogottságért semmiképpen sem a kifutó Ligier-ket okolnám, sokkal inkább a mezőnyt.

Folytatás vasárnap...

Csak a lányokat hagyták versenyezni Fudzsiban

Az idei második fudzsis hétvége előtt, az akkor még 3. helyen álló Kakunosin Óta Indycar teszten vett részt Mid-Ohio-ban, a Meyer Shank Racinggel. Pozitívan nyilatkozott a folytatást illetően, de idén még a Super Formulára koncentrál.

Fudzsiban Super Formula dupla fordulót és Kyojo Cup-ot terveztek.
Szombaton Ivasza megnyerte a Q1-et, a Q2 élén is állt, majd kicsúszott. 🚩 Ezután motort cseréltek nála, így az utolsó helyen kőrözgetett a safety car mögött, az eső és köd miatt soha el nem induló versenyen. 🌧️🌫️ Fenestraz kapta a fél "futamgyőzelmet", Cuboi második helyével tovább növelte a pontelőnyét.

A lányokat viszont UGYANILYEN körülmények között hagyták versenyezni. 🤷‍♀️☂️ A teljesen kulturáltan zajlott sprintversenyt, a bajnokságot nagy előnnyel vezető Simono Rio nyerete.

Vasárnap a két Dandelion és Fraga szereztek pontokat az időmérőn, amivel Óta visszavette a bajnoki 2. helyét Ivaszától. A köd viszont még nagyobb lett, ami miatt a verseny teljes egészében elmaradt. A pótlásról még gondolkodnak.

A Kyojo Cup főfutamát azonban még tiszta körülmények közt meg tudták rendezni, ahol az első helyet kivéve, a bajnokság szempontjából is komoly csaták zajlottak. A győzelmet ismét a 2020-as japán TCR sorozat 2. helyezettje, Simono Rio szerezte meg, amivel egy fordulóval a vége előtt megnyerte a japán női F4-es bajnokságot. 



A brit licensszel versenyző, felvidéki-japán Kean Nakamura-Berta nyerte az Olasz F4-et.
Molnár Martin a 3. helyre csúszott vissza a Brit F4-ben.

A francia F3R bajnokságban, a Hoosier Formula Cup-ban is egy félig ausztrál, Hugh Barter nyert két futamot az utolsó előtti hétvégén. Mivel kihagyott egy teljes fordulót, csak második a bajnokságban az argentín Nano López mögött. 

Bemutatták a "Mygale" JS F326-ot

A Mygale egy kevésbé népszerű francia kaszni gyártó (volt), mostanában csak a Francia F4 bajnokság választotta őket. Gyártottak F3R gen1 autót is, de nem kellett egyetlen bajnokságnak sem, csak nyílt és amatőr bajnokságokban kóricál néhány példány. Nem rég a szintén francia Ligier felvásárolta őket és a szabad kapacitásaikat kihasználva a teljes open wheel részleget rájuk bízták, de az olasz HP Composites-et is bevették a projektbe. A Mygale név már a múlté, a korábban legyártott F4-es autóikat is átnevezték Ligier-re.
A cégen belüli másik előd modellt, a Ligier JS F3-at az FR Americasban használják, illetve ennek a licensze alapján, némi átalakításokkal építette az S5000 autókat az Onroak-Ligier.

A Ligier JS F326 egy FR gen2-es autó. A közleményben a biztonsági és kényelmi fejlesztéseken van a hangsúly. 
Új, 280 lóerős, 2 literes turbó motor fog belekerülni, amit Renault, a Geely és az Aramco tulajdonában lévő Horse fog gyártani. Az aero-ról annyit írnak, hogy CDF optimalizált, vagyis nem vitték szélcsatornába. 
Az biztos, hogy karakteres megjelenésű, olyan mintha egy arcade videójáték, nem licenszelt fantasy autója lenne. Egyenlőre nem közölték, hogy van-e megrendelő rá.

Alex Ninovic a GB3 bajnoka

Négy versenyző, köztük Abbi Pulling későn jelentek meg az időmérő utáni mérlegelésen, ezért kizárták őket a kvalifikációról. Abbbi az első versenyen a 18-ról a 7. helyre tudott feljönni. A brands hatch-i dobogója után ismét sikerült jó teljesítmény nyújtania, úgyhogy érdemes rá figyelni. 
A szerb származású ausztrál megnyerte az időmérőt és mindkét normál rajrácsos versenyt is annak ellenére, hogy a másodikon korai rajt miatt, 10 másodperces időbüntetést kapott. A bajnokság sokáig szoros volt, de az utóbbi néhány futam képe alapján ez a 11 másodperces előnnyel megszerzett győzelem sem volt meglepetés.
A harmadik versenyen a bajnoki második Heuzenroeder és Seewooruthun összeakadtak a sikánban, aminek hatására Pulling és Cui is kiestek, ezzel pedig el is dőlt a bajnokság. Fluxá nyerte a futamot, a bajnok pedig a hetedik helyen végzett. 
A záró forduló két hét múlva lesz, Monzában.
A FRECA-ban Freddie Slater és Enzo Deligny nyerték a versenyeket. Matteo De Palo a mostani két dobogójával mindössze négy pont hátránnyal követi a Slatert a bajnokságban. Deligny hátránya 30 pont, ami még elméletileg szintén ledolgozható az utolsó hétvégén, szintén Monzában, három hét múlva.

A Szingapúri Nagydíj a világ egyik legerősebb zenei fesztiválja

A szervezők minden évben világsztárokkal töltik fel a pályán történő események közötti időréseket. Idén fellép többek közt a Foo Fighters, Elton John, Alan Walker, CL, G-Dragon, a Babymetal, a The Smashing Pumpkins, Pete Tong, a Clean Bandit, a The Wombats, Lewis Capaldi és Maisie Peters is.
A világ túlsó felén, angolul éneklő előadókból is lehet olyan magas minőségű csemegét hallgatni, akik felénk kevésbé ismertek, mint például a The Naked and Famous Új-Zélandról, a Rum Jungle Ausztráliából, vagy Putri Ariani Indonéziából. Sok hangszerrel fűszerezett elektronikus performansz várható a maláj Belle Sisoskitől. A jazz kedvelőinek pedig a Tokyo Groove Jyoshit ajánlom a figyelmébe, valamint visszatér a MOS is, akiket a tavalyi cikkben is említettem.

Címkék: Formula1

Szató Rintaró megszerezte első győzelmét a Francia F4-ben

Japánban nagyon szigorúak a licensz szabályok: jogsi nélkül, vagyis 18 alatt nem lehet hivatalos autóversenyen indulni. Létezik egy körülményes különengedélyes út 16 felett, de a legtöbb fiatalkorú csak versenyző iskolák nem hivatalos futamain versenyzik. Néhányan ezt kikerülendő Európába utaznak és külföldi licenszt váltanak ki. A Honda Racing School igazgató és kétszeres Indy 500 győztes Szató Takuma fia nem trükközött, csak 18 évesen kezdett a Japán F4-ben, idén pedig a franciában folytatja.
A Francia F4 hivatalos bajnokság, de valójában ez is egy versenyző akadémia. Itt nem random külsős csapatok vannak, hanem mindent az FFSA Academy szervez. Azon kevés F4 bajnokságok egyike akik nem Tatuus-szal mennek, hanem Mygale M21-el. A mezőny nagy, a legtöbb ismert francia versenyző itt kezdte a pályafutását.


Az ötödik fordulót a Circuit de Lédenonon rendezték. Rintaró már a fordított rajtrácsos, második versenyen is az élre tudott állni, de végül csak az első dobogóját sikerült megszereznie és harmadik lett. A harmadik futamot, ahol a rajthelyeket az időmérő második legjobb körei alapján osztják ki csak a 9. pozícióból kezdte meg. A verseny izgalmasan indult, sok helycserével amit Szató ki tudott használni és a 4. körben átvette a vezetést, majd el is húzott a többiek elől. Ezzel megszerezte első győzelmét a bajnokságban.

Rintaró már a júliusban is motiváltan nyilatkozott, Takuma azonban még óvatos volt a hungaroringi beszélgetéseink során. A fejlődést látva most már csak a kérdés, hogy jövőre melyik bajnokságba lépnek feljebb.
Egy londoni születésű felvidéki-japán, Kean Nakamura-Berta az Olasz F4 elsősége mellé az E4 vezetést is bebiztosította a hétvégén Mugelloban.
A szintén másodéves Molnár Martin, a Brit F4 3. helyén áll. 
A Zengő Motorsport és Gáspár Benett első évüket teljesítették a formaautózás világában. A Közép-Európai Zóna F4 középmenyőnyében végeztek. 

Címkék: Formula4

Új motort és számos fejlesztést kap a GB3

Az idén debütált a géposztály legszebb és legdrágább autója, a Tatuus MSV GB3-025. A teljesítménynövekedés elmaradt a várakozásoktól, a kifejezetten olcsó elődmodellhez képest mérsékelten javultak az időeredmények.
Az 2025-ös motor csak kisebb tuningot kapott a korábbihoz képest, de jövőre egy teljesen átdolgozott, nagyobb 2,4 literes motor érkezik, az eddigi beszállítótól. Az új Mountune erőforrástól 25%-kal nagyobb nyomatékot várnak.
A mostani autóra 35%-kal nagyobb leszorító erőt ígértek, azonos légellenállás mellett az MSV-022-höz képest, de ez visszafogottan jelentkezett a pályán, ezért továbbfejlesztik az aerohatékonyságot is. 
Az aero tesztek már zajlanak a Catesby alagútban. 
Merevítést kap a váz, hogy jobban bírja a rázóköveket. 
További súlycsökkentő és megbízhatósági fejlesztések fognak érkezni a váltó, a kipufogó, a hűtés és a DRS alkatrészeihez is. A pályán zajló tesztek már ebben a hónapban meg fognak kezdődni.

A felmerülő hibák kellemetlenek, főleg a rázókő-intolerancia hangzik rosszul. Ezek szerint nem csak a Dallara-autók esnek szét, hanem a Tatuusok is. Azonban dicséretes a gyors reakció. A hozzáállás összehasonlíthatatlanul profibb, mint az F2-nél, akik generációkon át hordozzák a rémes motorokat és kuplungokat. Nincs kimondva, de valószínűleg a nagyobb motorral már nem FREC-el kívánnak majd konkurálni, hanem az FIAF3VB-től próbálják visszavenni a "legmenőbb F3 bajnokság" rangot, illetve meg szeretnék tartani a fejlődő EC3-mal szembeni megítélésbeli fölényüket.

Címkék: GB3

EC3, EFO, FRECA

A Eurocup-3 már pénteken letudta a versenyeit Spa-ban, 1-1 mexikói győztessel. Mattia Colnaghi második helyeivel stabilan őrzi az előnyét a bajnokságban. 

Az Euroformula Openben a bajnoki első helyet 3db 3. hellyel sikerült megtartani Tymek Kucharczyknek, de a lengyel előnye fogyatkozóban van. 

A FRECA-ban Matteo De Palo nyerte az első versenyt, aki ezzel ideiglenesen a tabella tetjére állt. Másnap azonban kiterelték a rajtnál, ami után már esélye sem volt a jó szereplésre, így Freddie Slater visszavette az összetettbeli vezetést.



Gondban van Új-Zéland egyik legfontosabb bajnoksága

Gondban van Új-Zéland legfontosabb, egész évben zajló formaautós bajnoksága a Formula Open New Zealand. 
Nem közismert, hogy lakosságarányosan messze Új-Zélandon van a legtöbb autóversenyző, ami megalapozza, hogy egy világvégi, mindössze öt és fél milliós ország folyamatosan ki tudjon termelni féltucat élvonalbeli versenyzőt. Európában lesajnálják az amatőr versenyzést, de a sok verseny lehetőséget teremt a helyi fiatalok számára, hogy megmérettessék magukat és közülük kiválaszthassák a legjobbakat. 2025-ben, csak formaautós vonalon számos bajnokság zajlik/zajlott: a CTFROC és a FONZ mellett, többféle (északi, déli, historic) Formula Ford, Formula First, különálló Atlantic, F5000 és a Historic Formula Junior is pályára gördült. 
A FONZ vezetése most azzal az ötlettel állt elő, hogy az eddigi egész éves, 7 fordulós bajnokságot sűrítsék össze a CTFROC-hoz hasonlóan maximum 4 hétvégére, egymáshoz közeli időpontokban, a távolabbról érkező versenyzők érdekében. Azonban mivel a 25-26-ös rendezvénynaptár már összeállt, nem lehet sűrített formában megszervezni a bajnokságot, így egy szezon kihagyást terveznek. A szünet ellenére is lesz majd hol versenyezni a helyieknek, de ez semmiképpen sem jó jel a jövőre nézve. 

Címkék: Új-Zéland

Herta eredményességi garanciákat akar az F2-es szerződésbe foglalni

Mészáros Sándor információja teljesen reális, hiszen megerősíti azt a közvélekedést, hogy a Mecachrome2 és 3 végeredményét elsősorban sportpolitika dönti el, mert óriási különbségek vannak az egyes motor példányok állapota és teljesítménye között. Herta-ék nyilván nem akarják, hogy hülyét csináljanak belőlük, mint Mijatából, akinek szivatásával "beárazták a Super Formulát". Vérciki bizonyítványt állít ki az F2-ről, hogy egy top menedzsment részéről ilyen igény teljesen komolyan felmerül.
Amúgy egyetértek azokkal akik szerint nem a The Zibs dobosát kellene áthozni, mert ahhoz, hogy ő Camara-val egy mezőnyben F2-t nyerjen, Mick turbószűkítőjét kellene beszerelni az autójába.A másik hír, az ADAC-Mercedes tehetséggondozási erőlködése, miszerint majd ők közösen megtalálják a jövő német szuperszárját, szintén megmosolyogtató, hiszen az egykoron kiemelkedő utánpótlás bajnokságaik mind megszűntek.

Címkék: Indycar Formula2
süti beállítások módosítása