Formula több mint egy

Nyíltkerék

5 idei F3R bajnok is lesz a 72. Makó GP-n

Az EFO bajnok Tymek és menedzsmentje gőzerővel dolgozik a jövő éven, a szponzori tárgyalások kimenetén múlik, hogy Indy NXT vagy F2 lesz a folytatásban. Ő mindenesetre mindkét autót tesztelte a múlt héten. Korábbi terveinek megfelelően, igyekszik elkerülni a karrierdaráló viccbajnokságot, a Mecachrome 3-at. 
Vele együtt az F3R géposztály 5 különböző bajnokságának (EFO, FRECA, FRJ, FRME és EC3) idei győztese lesz ott az FR Világkupán: a 72. Makaó GP-n. Az SF Lightsból a 2. helyezett nevezett, illetve az FRJ második, egy szinttel lejjebb a Japán F4-ben lett első ugyancsak ebben az évben. A helyi induló Hon Chio Leong, aki korábban két covidos-F4-es makaói versenyen diadalmaskodott, idén Lambóval tudott pontvadászatot nyerni. Ninovic hiánya fájó, különösen a jónéhány 'mit keres itt' versenyző fényében. Jó lenne ha visszatérne a korábbi szigorú nevezési feltétel rendszer, de az 5 aktuális bajnok már önmagában visszahozta a rendezvény régi, szuperdöntő rangját.
Nem érdemes kihagyni, a magyar idő szerint november 16-án 8:30-kor kezdődő 72. Makói Nagydíjat! 

Mint említettem a covidos évek alatt csak F4 versenyt tudtak rendezni, ennek hagyatéka a most már betétfutamként funkcionáló F4 Világkupa. A 2:15-kor kezdődő verseny sem hangzik rosszul ugyanis; a Közép-Európai Zóna, Olasz, Brit, Francia, Kínai, Közel-Keleti F4 és GB4 bajnokságok idei győztesei mellett ismerős vezetéknevek is lesznek a mezőnyben, mint pl Szató és Wheldon, akik a kétszeres Indy 500 győztesek fiai és Bearman, aki pedig az F1 versenyző öccse.

A Kyojo Cup ezen a hétvégén ért véget, ezúttal a főfutamon volt eső és sötét. Mindent a már bajnok Simono Rio nyert.  Az összetetben Cuboi párja 3. lett, a negyedik helyet a legfiatalabb, 17 éves Szató Kokoro szerezte meg, Hirakawa húga 6. lett.



Nem a formátumból, a kontraszelekcióból és a hazug propagandából van elege a fiataloknak

Megjelent egy blogbejegyzés Móni Istvántól amiben felsorol minden kötelező nevet és bullshitet, összességében azt a megállapítást sulykolva, hogy "a fiataloknak csak a Tiktok befogadható, meg (az amúgy már kihaló félben lévő) Twitch-csen lógnak. A büdös kölkök nem bírnak a fenekükön két órát és még olvasni sem hajlandóak." 
A Pitwall című műsor legutóbbi adásában lefikáztak minden olyan utánpótlás bajnokságot amelyik több versenyzőt is ad a 2026-os FIAF3VB-re, összehasonlítva azzal aminek a bajnoka sem tud feljebb lépni
Az utánpótlással rendszeresen foglalkozó, mindent is jobban tudó z-GEnerációs volggerek, pedig szakértő-elemző-doku videójukban elmondták, hogy nem találták meg a FRECA és GB3 paddock-ot, még szuper bennfentes y-gen újságírói körbevezetéssel sem, "mert beköltöztek az új, több boxot tartalmazó főépületbe." A valóságban kevesebb box lett, így minden ugyanott volt ahol 24-ben és a tinik megtalálták. 
_dsf6498.jpgGB3 paddock, 2025

kimi1.jpgFRECA paddock, 2023

A 2. képen csak egyikük látszik, de 2023 nyarán folyamatosan 30 ifjú rajngó állt sorban a Prema sátornál Kimi miatt, akiről akkor még egy büdös szót sem írt a helyi hivatásos-mértékadó-haladó-felviágosult-éttermiségi szaksajtó. A tinik viszont tudták, hogy kiről van szó. Látták vagy olvasták külföldiül, hogyan rajzolta körbe Minit, Beganovicot, Montoyát és mindenkit abban a téli bajnokságban amiről ti maximum egy lesajnáló félmondatot szoktatok elejteni, a valóságban viszont általában ott gyűlik össze az utánpótlás krémje a világ minden tájáról. 

Nem, nem a formátumból van elege a fiataloknak, nem azzal van baj, ha boomer egy újságíró. Azzal van baj, hogy kontraszelektáltak vagytok, akik vagy a HUMDA/FIA/hirdető autógyár propagandáját olvassátok fel szó szerint, vagy teljesen fogalmatlan baromságokat böfögtök, miközben magatokat fényezitek.

Nem tud fellépni a GB3 domináns bajnoka és a Világkupán sem lehet ott

A szerb-ausztrál Alex Ninovics bejelentette, hogy jövőre továbbra is a Rodinnal, de csak a FREC-ben folytatja és a 72. Makaói nagydíjon sem lehet az ő, sem a csapata nevét olvasni a nevezési listán. 
1983-tól kezdve a Makaó GP, F3 világkupává vált, hogy eldöntsék ki a legény a gáton a sok regionális F3 bajnokság legjobbjai közül. Az első ilyet egy brazil fiatal tehetség, Ayrton Senna da Silva nyerte.
Botrány, hogy a géposztály egyik (szerintem a) legerősebb bajnokságának győztese nem lesz ott. Az is felháborító, hogy a jónéhány sikertelen pilótát tartalmazó 2026-os FIAF3VB és F2 mezőnyébe sem fért be. Az már Alex naivitása, hogy abban bízik, hogy egy FREC szezon után változni fog a megítélése. Szerintem előbb-utóbb úgyis el kell majd engednie az FIA vonalat és a Rodint is. Az Indy NXT-vel jobban járhatott volna. Talán majd Tymek. Meglátjuk!
Aki biztos, hogy sokat veszített ezzel, az a GB3.

A hétvégén a FREC is befejeződött. A mindehol és mindenkinél többet versenyző Freddie Slater nyerte az utolsó két futamot és a bajnokságot is. A GB3-as versenyein ötször végzett Alex előtt, beleszámolva ellenfele kieséseit is négyszer pedig mögötte. 

Tesztelték a Tatuus T326-ost, illetve bejelentették, hogy a FREC jövőre erre a típusra vált.
Mindamellett, hogy az FRgen2 egy lebutított még költségoptimalizáltabb szabvány, szerintem ez a típus elég béndzsán néz ki, a Ligier JS F326 vagányabb.
Aki versenyautót szeretne, annak most jóárasítva lesz a piac, mivel ismét több bajnokság kukázza a régi autóit. A Hoosier Formula Cup nem fogja felszívni az összes FRECA-s autót és a nyílt bajnokságokban se lesz annyira kelendő, se ez, se az EC3-ban használt B változat, hiszen jóval lassabbak bármelyik Dallaránál. Esélyes, hogy létrejön egy új bajnokság, lehet az AU3 vásárolja fel majd valamelyik kifutó típust.
Az borítékolható, hogy a "haladó szellemiségű, szakértő" sajtóban egy újabb óriási fikacunami fog elindulni az amatőr formaautózással szemben. Lesz "bezzeg GT"-zés, meg TC istenítés, hiszen jelentősen meg fog csappani a kereslet a hirdetőik által forgalmazott stock típusokra. 

A lengyel Tymek Kucharczyk nyerte az Euroformula Opent

A Dallara F324 kasznik karrierje nehezen indult, de mára nagyon látványos versenyeket produkálnak kis létszámmal is. Már az első versenyen számos előzést láthattunk Monzában, az utolsó körben Garfias kiütötte Davidot a győzelemért folytatott harcban. Stack nyerte a versenyt, Barrichellonak az ölébe hullott egy második hely, Kucharczyk harmadik helyével pedig a bajnoki címhez került nagyon közel.
A második futam izgalmai tovább fokozódtak, simán hozták az egykori Freedom 100-ak kiszámíthatatlanságát, pedig az ovál verseny volt. Még az utolsó körben is többször változott az élen álló személye, végül 3-wide befutón, Tymek Kucharczyk nyerte a versenyt egyetlen ezreddel Yevan David és hét századdal Everett Stack előtt.
A tavalyi GB3 harmadik lengyel ezzel megnyerte a bajnokságot, aki azért nem ment idén a Mecachrome 3-ban, mert tudta, hogy egy lengyel úgysem kapna épkézláb motort, túlságosan a csapatokon és a technikán múlik minden. 
A vasárnapi futam is pack versenyzést hozott, amit az összetett második helyén végző David nyert meg.A hazájukat ismét elhagyva (sajnos), a GB3 is Monzában zárta az idei pontvadászatot. Náluk a bajnoki cím már eldőlt, de a többi helyezésért ők is nagyon szoros csatákat vívtak, aminek már az első körben piros zászló lett az eredménye és később is volt egy biztonsági autós periódus. Heuzenroeder végig lelkesen üldözte Ninovic-ot, de a bajnokot ezen a futamon sem lehetett megverni. 
Vasárnap, a második versenyen nagy küzdelemben Fairclough megszerezte első győzelmét. Azhari a huszadik helyről jött fel a negyedikre.
Az utolsó, fordított rajtrácsos futamon, az első hétvégéjét teljesítő Maxim Rehm tudott győzni, Fairclough lett a második. Heuzenroeder ötödik helyének köszönhetően megőrizte összetett második helyét Fairclough előtt. 

Az FR Americas utolsó fordulóját is ezen a hétvégén rendezik, azonban ezt a bajnokságot már az FIA sem veszi komolyan olyannyira, hogy nem F1 betétfutamként a COTA-n, hanem a Barber Motorsports Parkban versenyeznek. Az első futam visszafogottságért semmiképpen sem a kifutó Ligier-ket okolnám, sokkal inkább a mezőnyt.
Mindezeken felül innen a sorozat győztese; Titus Sherlock sem lesz ott az idén végre újra több bajnokot felvonultató FR Világkupán, a 72. Makaói Nagydíjon.

Az Eurocup3 bajnoka; Mattia Colnaghi azonban indulni fog Makaóban annak ellenére, hogy a bajnokság utolsó fordulója ugyanarra a hétvégére esik. Ennek köszönhetően az összetett győztese nélkül fog zárulni a sorozat, ami nem vet jó fényt a a feltörekvő bajnokságra.

Csak a lányokat hagyták versenyezni Fudzsiban

Az idei második fudzsis hétvége előtt, az akkor még 3. helyen álló Kakunosin Óta Indycar teszten vett részt Mid-Ohio-ban, a Meyer Shank Racinggel. Pozitívan nyilatkozott a folytatást illetően, de idén még a Super Formulára koncentrál.

Fudzsiban Super Formula dupla fordulót és Kyojo Cup-ot terveztek.
Szombaton Ivasza megnyerte a Q1-et, a Q2 élén is állt, majd kicsúszott. 🚩 Ezután motort cseréltek nála, így az utolsó helyen kőrözgetett a safety car mögött, az eső és köd miatt soha el nem induló versenyen. 🌧️🌫️ Fenestraz kapta a fél "futamgyőzelmet", Cuboi második helyével tovább növelte a pontelőnyét.

A lányokat viszont UGYANILYEN körülmények között hagyták versenyezni. 🤷‍♀️☂️ A teljesen kulturáltan zajlott sprintversenyt, a bajnokságot nagy előnnyel vezető Simono Rio nyerete.

Vasárnap a két Dandelion és Fraga szereztek pontokat az időmérőn, amivel Óta visszavette a bajnoki 2. helyét Ivaszától. A köd viszont még nagyobb lett, ami miatt a verseny teljes egészében elmaradt. A pótlásról még gondolkodnak.

A Kyojo Cup főfutamát azonban még tiszta körülmények közt meg tudták rendezni, ahol az első helyet kivéve, a bajnokság szempontjából is komoly csaták zajlottak. A győzelmet ismét a 2020-as japán TCR sorozat 2. helyezettje, Simono Rio szerezte meg, amivel egy fordulóval a vége előtt megnyerte a japán női F4-es bajnokságot. 



A brit licensszel versenyző, felvidéki-japán Kean Nakamura-Berta nyerte az Olasz F4-et.
Molnár Martin a 3. helyre csúszott vissza a Brit F4-ben.

A francia F3R bajnokságban, a Hoosier Formula Cup-ban is egy félig ausztrál, Hugh Barter nyert két futamot az utolsó előtti hétvégén. Mivel kihagyott egy teljes fordulót, csak második a bajnokságban az argentín Nano López mögött. 

Bemutatták a "Mygale" JS F326-ot

A Mygale egy kevésbé népszerű francia kaszni gyártó (volt), mostanában csak a Francia F4 bajnokság választotta őket. Gyártottak F3R gen1 autót is, de nem kellett egyetlen bajnokságnak sem, csak nyílt és amatőr bajnokságokban kóricál néhány példány. Nem rég a szintén francia Ligier felvásárolta őket és a szabad kapacitásaikat kihasználva a teljes open wheel részleget rájuk bízták, de az olasz HP Composites-et is bevették a projektbe. A Mygale név már a múlté, a korábban legyártott F4-es autóikat is átnevezték Ligier-re.
A cégen belüli másik előd modellt, a Ligier JS F3-at az FR Americasban használják, illetve ennek a licensze alapján, némi átalakításokkal építette az S5000 autókat az Onroak-Ligier.

A Ligier JS F326 egy FR gen2-es autó. A közleményben a biztonsági és kényelmi fejlesztéseken van a hangsúly. 
Új, 280 lóerős, 2 literes turbó motor fog belekerülni, amit Renault, a Geely és az Aramco tulajdonában lévő Horse fog gyártani. Az aero-ról annyit írnak, hogy CDF optimalizált, vagyis nem vitték szélcsatornába. 
Az biztos, hogy karakteres megjelenésű, olyan mintha egy arcade videójáték, nem licenszelt fantasy autója lenne. Egyenlőre nem közölték, hogy van-e megrendelő rá.

Alex Ninovic a GB3 bajnoka

Négy versenyző, köztük Abbi Pulling későn jelentek meg az időmérő utáni mérlegelésen, ezért kizárták őket a kvalifikációról. Abbbi az első versenyen a 18-ról a 7. helyre tudott feljönni. A brands hatch-i dobogója után ismét sikerült jó teljesítmény nyújtania, úgyhogy érdemes rá figyelni. 
A szerb származású ausztrál megnyerte az időmérőt és mindkét normál rajrácsos versenyt is annak ellenére, hogy a másodikon korai rajt miatt, 10 másodperces időbüntetést kapott. A bajnokság sokáig szoros volt, de az utóbbi néhány futam képe alapján ez a 11 másodperces előnnyel megszerzett győzelem sem volt meglepetés.
A harmadik versenyen a bajnoki második Heuzenroeder és Seewooruthun összeakadtak a sikánban, aminek hatására Pulling és Cui is kiestek, ezzel pedig el is dőlt a bajnokság. Fluxá nyerte a futamot, a bajnok pedig a hetedik helyen végzett. 
A záró forduló két hét múlva lesz, Monzában.
A FRECA-ban Freddie Slater és Enzo Deligny nyerték a versenyeket. Matteo De Palo a mostani két dobogójával mindössze négy pont hátránnyal követi a Slatert a bajnokságban. Deligny hátránya 30 pont, ami még elméletileg szintén ledolgozható az utolsó hétvégén, szintén Monzában, három hét múlva.

A Szingapúri Nagydíj a világ egyik legerősebb zenei fesztiválja

A szervezők minden évben világsztárokkal töltik fel a pályán történő események közötti időréseket. Idén fellép többek közt a Foo Fighters, Elton John, Alan Walker, CL, G-Dragon, a Babymetal, a The Smashing Pumpkins, Pete Tong, a Clean Bandit, a The Wombats, Lewis Capaldi és Maisie Peters is.
A világ túlsó felén, angolul éneklő előadókból is lehet olyan magas minőségű csemegét hallgatni, akik felénk kevésbé ismertek, mint például a The Naked and Famous Új-Zélandról, a Rum Jungle Ausztráliából, vagy Putri Ariani Indonéziából. Sok hangszerrel fűszerezett elektronikus performansz várható a maláj Belle Sisoskitől. A jazz kedvelőinek pedig a Tokyo Groove Jyoshit ajánlom a figyelmébe, valamint visszatér a MOS is, akiket a tavalyi cikkben is említettem.

Címkék: Formula1

Szató Rintaró megszerezte első győzelmét a Francia F4-ben

Japánban nagyon szigorúak a licensz szabályok: jogsi nélkül, vagyis 18 alatt nem lehet hivatalos autóversenyen indulni. Létezik egy körülményes különengedélyes út 16 felett, de a legtöbb fiatalkorú csak versenyző iskolák nem hivatalos futamain versenyzik. Néhányan ezt kikerülendő Európába utaznak és külföldi licenszt váltanak ki. A Honda Racing School igazgató és kétszeres Indy 500 győztes Szató Takuma fia nem trükközött, csak 18 évesen kezdett a Japán F4-ben, idén pedig a franciában folytatja.
A Francia F4 hivatalos bajnokság, de valójában ez is egy versenyző akadémia. Itt nem random külsős csapatok vannak, hanem mindent az FFSA Academy szervez. Azon kevés F4 bajnokságok egyike akik nem Tatuus-szal mennek, hanem Mygale M21-el. A mezőny nagy, a legtöbb ismert francia versenyző itt kezdte a pályafutását.


Az ötödik fordulót a Circuit de Lédenonon rendezték. Rintaró már a fordított rajtrácsos, második versenyen is az élre tudott állni, de végül csak az első dobogóját sikerült megszereznie és harmadik lett. A harmadik futamot, ahol a rajthelyeket az időmérő második legjobb körei alapján osztják ki csak a 9. pozícióból kezdte meg. A verseny izgalmasan indult, sok helycserével amit Szató ki tudott használni és a 4. körben átvette a vezetést, majd el is húzott a többiek elől. Ezzel megszerezte első győzelmét a bajnokságban.

Rintaró már a júliusban is motiváltan nyilatkozott, Takuma azonban még óvatos volt a hungaroringi beszélgetéseink során. A fejlődést látva most már csak a kérdés, hogy jövőre melyik bajnokságba lépnek feljebb.
Egy londoni születésű felvidéki-japán, Kean Nakamura-Berta az Olasz F4 elsősége mellé az E4 vezetést is bebiztosította a hétvégén Mugelloban.
A szintén másodéves Molnár Martin, a Brit F4 3. helyén áll. 
A Zengő Motorsport és Gáspár Benett első évüket teljesítették a formaautózás világában. A Közép-Európai Zóna F4 középmenyőnyében végeztek. 

Címkék: Formula4

Új motort és számos fejlesztést kap a GB3

Az idén debütált a géposztály legszebb és legdrágább autója, a Tatuus MSV GB3-025. A teljesítménynövekedés elmaradt a várakozásoktól, a kifejezetten olcsó elődmodellhez képest mérsékelten javultak az időeredmények.
Az 2025-ös motor csak kisebb tuningot kapott a korábbihoz képest, de jövőre egy teljesen átdolgozott, nagyobb 2,4 literes motor érkezik, az eddigi beszállítótól. Az új Mountune erőforrástól 25%-kal nagyobb nyomatékot várnak.
A mostani autóra 35%-kal nagyobb leszorító erőt ígértek, azonos légellenállás mellett az MSV-022-höz képest, de ez visszafogottan jelentkezett a pályán, ezért továbbfejlesztik az aerohatékonyságot is. 
Az aero tesztek már zajlanak a Catesby alagútban. 
Merevítést kap a váz, hogy jobban bírja a rázóköveket. 
További súlycsökkentő és megbízhatósági fejlesztések fognak érkezni a váltó, a kipufogó, a hűtés és a DRS alkatrészeihez is. A pályán zajló tesztek már ebben a hónapban meg fognak kezdődni.

A felmerülő hibák kellemetlenek, főleg a rázókő-intolerancia hangzik rosszul. Ezek szerint nem csak a Dallara-autók esnek szét, hanem a Tatuusok is. Azonban dicséretes a gyors reakció. A hozzáállás összehasonlíthatatlanul profibb, mint az F2-nél, akik generációkon át hordozzák a rémes motorokat és kuplungokat. Nincs kimondva, de valószínűleg a nagyobb motorral már nem FREC-el kívánnak majd konkurálni, hanem az FIAF3VB-től próbálják visszavenni a "legmenőbb F3 bajnokság" rangot, illetve meg szeretnék tartani a fejlődő EC3-mal szembeni megítélésbeli fölényüket.

Címkék: GB3
süti beállítások módosítása