Formula több mint egy

Nyíltkerék

A Haas megszabadult a Dallarától

Később bármi megtörténhet, de jelenleg a Haas F1 Team valószínűleg a Dallaratól akar megszabadulni, nem a saját részvényeitől, mint ahogyan azt sokan előre vetítik. 

A Dallara ide produkciójáról sokat elmond, hogy le kellett fújni a Super Formula Lights első fordulóját, ugyanis az egyik kompozit alkatrész a vadiúj F324-esekben szétrepedt. Korábban IndycarCadillac GTP csapatok és maga a Haas is panaszkodott. 

Mai hírek:
A szabadedzés végeredménye tovább fokozza a Super Formula izgalmait. Makino, Nodzsiri előtt, a 4-5. helyen, de Ivasza biztosítja az RB Mugen (Honda) csapat előnyét.

Jövőre a DAMS veszi át a Jenzer Motorsport helyét az FIA F3VB-n.

Bajnokavatások

Louis Sharp 17 évesen, első nekifutásra megnyerte a GB3-at. A mögötte végző brit John Bennettnek és a lengyel Tymek Kucharczyknek nem ez volt az első szezonjuk. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy Sharpnak, új-zélandi révén meg van az az előnye, hogy otthon már 13 évesen is versenyautóba ülhetett. 2020 júniusa óta ez volt a 7. bajnokság amiben elindult. Az FIA sorozatokban 15, Nagy Britanniában 16, Japánban 18 év az alsó korhatár, elvileg. Szóval az olyan szag'értői bulshiteléstől, hogy "URSTN ki hány éves, meg ki az újonc" nem feltétlenül kell hanyatt esni! Az idény utolsó versenyét, az idei USF Pro 2000 (Indy3) bajnoka Nikita Johnson nyerte, a tavalyi bajnok, idén F3VB-s, itt már összetettben nem értékelt, öregdiákként versenyző Callum Voisin előtt.

Ezzel a versennyel véget ért a GB3, "F4-ből tuningolt, olcsó" korszaka. Jövőre érkeznek a méregdrága új autók. Remélem a bajnokság nem fog az EFO-hoz hasonlóan ebbe belerokkanni, mert a GB3 normális (nem FIA) szabályai és a pályák füves bukóterei mindig kulturált, de izgalmas versenyzést hoztak!

Rafael Camara később kezdte, azonban 3 sűrű év alatt, szintén 7 bajnokságot teljesítve, 19 évesen, egy teljes fordulóval a bajnokság vége előtt bebiztosította a FRECA bajnoki címét. A hétvégén duplázó James Wharton megelőzte összetettben, a balesetbe keveredő Tuukka Taponent, így az utolsó két verseny fog dönteni a második helyről. 

Remélhetőleg a Világkupán majd összecsaphatnak!

A 71. Makaó GP  sportszabályzata szerint a verseny meghívásos lesz, a jó helyezést elért FR pilóták priorizálásával. Ennek ellent mond, hogy a csapat nevezési határidő július 24. volt, ahol a versenyzők nevét is le kellett adni. Tehát biztosan nem tér vissza a korábbi, eredmények tekintetében szigorú, de az FIA-konkurens sorozatok bajnokaira nyitott nevezési feltételrendszer. Azért az ad némi reményt a régi "szuperdöntő" rang felelevenítésére, hogy eddig csak a csapatok névsorát ismertették, a versenyzőkét nem és a szervező engedélyével van lehetőség a cserére. Nem szeretném idén is azt látni amit tavaly, hogy más géposztályok tökutolsó helyezettjeivel töltik fel a rajtrácsot! Mindenesetre az FIA dominancia harca továbbra is magas hőfokon ég. 

Louis Sharp két győzelmével ellépet az üldözők elől

Louis Sharp esőben és szárazon is meg tudta nyerni a normál rajtrácsos futamokat. 
A második, esős futam volt a legizgalmasabb, számos csatát láthattunk, ami a körülmények ellenére sem volt roncsderbi, köszönhetően annak, hogy az FIA sorozatokkal szemben ebben a bajnokságban nem azt büntetik akit kilöktek, illetve a versenyzők a nem aszfaltozott bukóterekhez vannak szokva. A kiwi versenyző előnye 33 pont, ami egy győzelmen beül van.

A FRECA második versenye viszont roncsderbi volt, a bajnoki második Taponen kitorpedózta magát és a bajnoki éllovast a verseny éléről. Camara vissza tudott jönni és pontot is szerzett, így ezzel és az első versenyes győzelmével tovább nőtt az előnye.

Idén is erős lesz a Szingapúri Nagydíj nevű zenei fesztivál

A Szingapúri Nagydíj helyszíne és időpontja sem kedvező a kisebb költségvetésű betétfutamok számára, idén csak az F4 Academy és a Porsche Carrera Cup Asia mezőnyei hajtanak az aszfaltra a Forma1 mellett. Nyilván van sok más nagydíj is ahol nincs se F2, se valamilyen F3, azonban a szingapúri szervezők minden évben nagyon erős zenei programokkal igyekeznek emelni a rendezvény fényét. A felhozatal 2024-ben is felvenné a versenyt bármelyik legnagyobb zenei fesztivállal, ráadásul a legtöbb világsztár több koncertet is ad különböző szurkolói zónákban a hétvége során, így senki nem marad le a kedvenceiről. Szingapúrban nincs üresjárat és a szurkolói zóna sem merül ki a kínos szponzor programokban és a bazárban. A kerékcserére váró két órás sorbanállás helyett vagy akár közben meg lehet hallgatni Lenny Kravitz, Kylie Minogue, Kool & the Gang, Thirty Seconds To Mars, OneRepublic, The Corrs koncertjeit. Ezeket a neveket talán mindenki ismeri, de aki szeretne ízelítőt kapni Ázsia nemzetközi sztárjaiból az is jó helyen jár. Nem csak k-poppot lehet majd hallgatni, mint pl a Babymonster, hanem lesz indonéz muszlima metál zenekar a Voice of Baceprot és japán lány-rezesbanda is, a MOS. A felsorolás közel sem teljes, rajtuk kívül még sokan mások is fel fognak lépni. 

 

Címkék: Formula1 Formula4

Szeptemberi körkép

A Super Formula szeptemberben nem versenyzik, október 11-13-án fognak duplafordulót rendezni a Fuji Speedway-en. Nojiri előnye a bajnokságban minimális, csapata a Team Mugen sem sokkal van kényelmesebb helyzetben, Makino és a Dandelion Racing üldözik őket. A SF jövőre Dél-Koreába is ellátogat.
A Super Formula Lightsban még 3 forduló van hátra és nagyon kiegyenlített a bajnokság. A jövő héten mennek Okamajára.

A FRECA, a hétvégén Imolába látogat, Rafael Camara előnye egyre biztosabb Tuukka Taponen előtt. 

A GB3-ban még semmi nem dőlt el, Sharp, Bennett és Kucharczyk között. A Donington Parkban folytatódik a hétvégén bajnokság.

Az Eurocup-3 két és fél hónapos szüneten van. Két helyi spanyol és egy szingapúri követik egymást szorosan a bajnokságban.

Megjelent a 25-ös FRO naptár:
Egyetlen év után, a Lady Wigram Trophy-nak otthont adó Ruapana Park helyett, ismét a Teretonga Park fog visszatérni, így a helyi szinten nagy hagyományú verseny ismét szünetelhet.
A motorsport történelem egyik legnagyobb múltú eseménye, A LXIX. Új-Zéland Nagydíj viszont ismét a világ egyik legszebb versenypályáján, a Highlands Motorsport Parkban lesz.

 

Bemutatták a Dallara F3 2025-öt

A Dallara és a Mecachrome lobbiereje továbbra is bombaerős. 
Hiába sok a panasz, hiába rontották le az F2 és az F3VB hírnevét is a motorok és az autók közti óriási különbségekkel annyira, hogy ma már senki nem veszi komolyan a bajnokság eredményeit. Lásd F1 újoncok.
Hiába kellett lefújni a már eleve halasztott Super Formula Lights első fordulóját az FP1-en szétrepedő vadiúj Dallara 324-esek miatt, az F3VB marad a Dallara kaszninál és a "csodálatos" Mecachrome motornál. Sőt korábban az Euroformula Open is bejelentette, hogy jövőre ők is 324-esre váltanak, hátha náluk is szétesnek, bár azért tegyük hozzá, hogy senki nem feltételezi, hogy jövőre is létezni fog még az EFO. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a mások által gyártott FR2.0 bevezetését 2026-ra halasztották. 

2025 lesz az első év amikor a kasznik terén is jobban szétválik az F3R és az F3VB. Az idén bemutatkozott 324-esnél is elengedték a klasszikus oldalsó beömlőt, az F3 2025-nél is hasonlóan hírtelen ér véget a motorborítás, de ezeken túl minden más aero elem szemmel láthatóan eltér a korábbi Dallara modellektől. 
16-os kerekek lesznek. Kihangsúlyozták a fenntartható költségeket és hogy acél lesz a Halo. Az F4 és F3R glóriák  hatósági ára az idén 4647 euró, aminél feltételezhetően lehet olcsóbbat csinálni. A kaszni teljes árról nincs infó. Szemre rövidebbnek tűnik a szintén jövőre érkező, drága titán halo-s MSV GB3-025-nél, ami pozitív.


A Hungaroring felújításának félidei tapasztalatai

Elkészült a Hungaroring felújításának első üteme. A leglényegesebb elemeit, az alagutakat még nem lehetett használni. Az évente egyszer használt egyik bazár szurkolói zóna kibővítéséhez elvégzett csilliárdos földmunka és támfal építés legalább annyira megérte, mint a már azóta visszabontott Duna Aréna vagy az atlétikai stadion. 
A paddock kiszélesítést már ezen a rendezvényen is kihasználták, vagyis akár évi kétszer is lesz használva, méghozzá olyan formában, hogy a csapatvezetők közelebb parkolhattak a személyautóikkal. Néhány évvel ezelőtt még a FRECA sátrai is elfértek az akkor még szűkebb paddock-ban, de idén már a gokart pályára száműzték őket, mivel a az 1-es kanyaron belüli teret is nagyrészt személyautó parkolónak használták. A GB3 pedig a legeldugottabb helyre került, így a végtelen közpénzből megvalósuló felújítás nem csak a nézőknek, de a szerelőknek is sokkal hosszabb járkálást, illetve furikázást okozott. A szélesítés alatti rész még le volt zárva, nem tudom, hogy a jövőben ez mire lesz használva, mindenesetre pince-paddocknak elég sötét.
_dsf5099.jpgA 2-es kanyarnál lévő feljáró járdája kiváló nézőpont lett: A Gold 3-hoz hasonlóan, hosszú egyenes utáni féktávon van és belátható a kanyar is, viszont sokkal közelebb van. Ha nem tolták volna ennyire túl a paddock szélesítést, egy kicsi, de a pálya legjobb lelátója épülhetett volna meg itt. A pályát kitakaró reklámtáblák eltávolítása természetesen a felújítás többi ütemében sem szerepelnek, viszont a jövőre megépülő új magasabb épület a pálya hátsó részeire történő kilátást fogja elvenni a Supergold felső részéről. 
Összehasonlításképpen, a zandvorti állóhelyeken derékig ér a méh legelő.
_dsf5022.jpgA versenyekről: 
EFO: A 2-es kanyarból remekül meg lehetett figyelni, hogy a tapadást illetően milyen nehézségei vannak Leventének, a megtört autójával, a többiekhez képest.
A FRECA-ban, a népszerű, FRME bajnok, finn pilóta Tuukka Taponen uralta a hétvégét. A másik téli bajnok Bilinski közúti autóbaleset miatt hiányzott. 
A GB3-ban Xie és Sharp nyerték a rendes, Rogeon pedig a fordított rajtrácsos versenyeket. Xie, Taponenhez hasonlóan télen volt eredményesebb, de a hétvégén mindketten fejlődést mutattak. 
_dsf5069.jpgJövőre valószínűleg az EFO színeiben már nem csodálhatjuk, meg az ép Dallara F320-asok hihetetlen kanyarsebességét. Éppen ezért remélem, hogy 25-ben is eljön a GB3, mert az új Tatuus MSV GB3-025, az MSV-022-nél 35%-al nagyobb leszorító erőt ígér, azonos légellenállás mellett. Csak a megnövekedett ár miatt nehogy ők is a szintén 'FRECA-nál drágább autós' EFO sorsára jussanak! 
_dsf5121.jpg

 

Bemutatták a 2025-ös GB3 és GB4 autók koncepcióit

A Tatuus MSV GB3-025-es megőrzi a klasszikus rakéta-porszívós légbeömlőt, de minden másban jelentősen megújul. 
Miután a Forma1 bejelentette, hogy 2026-tól búcsúzik a DRS (az aktív aero hasonló, de a célja más lesz), ezért a GB3 új autója DRS-t fog bevezetni, "hogy jobban hasonlítson a Forma 1-re". 🤷🏻‍♂️ "Biztonsági szempontból követni fogja a legutóbbi F3R szabványokat." (A közleményben szereplő régi F3R megnevezés azt sejteti, hogy nem a gen2-t.) Szélesebbek lesznek a gumik és 280 lóerősre fogják tuningolni a Mountune motorokat. Az új kasztni nagyobb szerkezeti merevséget és 35%-al nagyobb leszorító erőt ígér, azonos légellenállás mellett, amihez a "CFD optimalizált" felnik és az "F1 inspirált" hűtőnyílások is hozzájárulnak. Az üres tömeg 560kg lesz, ami 15-tel kevesebb, a szintén jövőre érkező FR gen2 minimumánál. Javulni fog az ergonómia és a méretre szabhatóság is, 150-200 cm magas versenyzők számára is kényelmes lesz. 
Jonathan Palmer, a bajnokságot szervező MSV vezérigazgatója elmondta, hogy a GB3 célja a géposztály legjobbjának lenni a biztonság, a teljesítmény és az egyenlőség tekintetében is. Utóbbival valószínűleg a Dallarákkal kapcsolatos idei panaszokra és a Mecachromera utalhatott. (A Super Formula Lights első fordulóját le kellett fújni, mert több vadiúj Dallara 324-es is magától megrepedt, illetve az F2-ben sem valószínű, hogy a Prema felejtett el autót beállítani, sokkal életszerűbb, hogy selejt jutott nekik a legendásan nagy teljesítmény-szórást mutató motorból, vagy a szintén új 'Dallara F2 2024' kasztniból.) 
A GB3 10 csapatnak kíván 3-3 autót értékesíteni, a jelenlegi csapatokat előnyben részesítve. 
A legnagyobb változás az árban lesz! A mostani MSV-022 lényegében egy továbbfejlesztett F4-es, aminek köszönhetően költséghatékonynak számít. Az MSV GB3-025 viszont 120.000 font lesz motor nélkül. Összehasonlításképpen; az FIA, az FR gen2 kasztni árát 100.000 euróban maximalizálja. 
Ezzel az a baj, hogy az EFO és az SFL is ezt a "drágább, de gyorsabb és biztonságosabb" stratégiát választotta, aminek a végeredménye az EFO a kihalása és az SFL kiemelt státuszának elvesztése lett. 
Amúgy szerintem jól néz ki, de iszonyat hosszúnak tűnik. Remélem megmarad a komoly mezőny! 

A következő GB3 verseny jövő hétvégén lesz a Hungaroringen. 

Frissítés:
Bejelentették a Tatuus MSV GB4-025-t is, ami a mostani GB3-as autók újrahasznosításával és lebutításával fog készülni. Közleményükben a GB4 bajnokságot az F4 alá pozícionálják, pedig a súly-lóerő arány hasonló. 
🤦🏻‍♂️Úgy tűnik nem csak az Indycar alkalmaz idióta marketingeseket.

Taponen megszerezte első nyári győzelmét

A FRECA ellátogatott Zandvoortba, ami egykoron a géposztály számára kiemelt jelentőségű helyszín volt, mert a világkupához hasonló rendezvény, a Masters of Formula 3 otthonául szolgált. A szombati versenyen esett az eső és kevés zöld zászlós periódus volt, de a pálya kiváló ezen autók számára, így számos előzést láthatott a közönség a nehéz körülmények ellenére is. A téli FRME bajnok, Taponen megszerezte első nyári győzelmét, azonban a vasárnapi száraz futamon Camarát ismét nem tudták legyőzni. 
A következő verseny a Hungaroringen lesz. 
Az EC3 portimaoi első és második versenyt a szingapúri Christian Ho nyerte, a harmadik futam végi kiszorítósdit pedig a kazah Abkhazava. 

GB3 Spa

A GB3 elhagyta a szigetországot és ellátogatott Vallóniába. 
Megérkezett a mezőnybe az USF Pro 2000 bajnokságot vezető Nikita Johnson. Most töltötte be a 16. életévét,  aminek köszönhetően már elindulhat itt is. Rögtön az első versenyén a 9. helyet szerezte meg. 
Az MSV, a brit szabályok mentén nem enged indulni fiatalabbakat a bajnokságukban. 
A dobogós helyeket a lengyel Kucharczyk, a helyi Bennett és a kiwi, Brit F4 bajnok Sharp szerezték meg mindkét szombati versenyen. 
A vasárnapi fordított rajtrácsos versenyt Macintyre nyerte Xie és Ping előtt. 
A GB3 következő versenye a Hungaroringen lesz. 
Szató Takuma fia Rintáró idén mutatkozott be a Japán F4-ben. A bajnokságban idén már több, mint 20 fiatal és további közel 20 master versenyzik. A második forduló első versenyét Szuzukában Nomura Juto nyerte, Szató Rintáró hatodik lett.

Az Olasz F2000 szombati versenyét Imolában Berta Benjámin nyerte.

Egy perui lány, Daniella Ore nyert a Fórmula Nacional Argentínában. Lehet legyinteni, hogy világvégi bajnokság, de Ő az F4 Academy-sekkel ellentétben nem túlkoros. 

süti beállítások módosítása